Cu ce înlocuim carnea? Alternative vegetariene delicioase pentru carne pentru vegetarieni sau în perioda de post

alternative vegetarine pentru carne

În condițiile în care nutriționiștii susțin că cea mai sănătoasă dieta este cea care combină echilibrat vitaminele și mineralele din legume și fructe cu proteinele și fibrele din carne, adoptarea unei diete fără carne poate deveni o problemă pentru sănătate.  

Proteinele joacă un rol important în organismul nostru. Sunt prezente în mușchi, piele și organe și sunt necesare tuturor reacțiilor biochimice ce au loc în corp. Pentru a ne menține organismul puternic și sănătos avem nevoie de ele în alimentația zilnica. E nevoie de ele în fiecare zi pentru că organismul nu le stochează.

Proteinele de origine animală din cărnuri, ouă, lactate sunt cele mai bune pentru că ele conțin toți cei 9 aminoacizi esențiali, pe care care organismul nu îi poate produce de la sine. Proteinele vegetale din semințe, cereale, legume conţin doar 8 aminoacizi, cu excepţia proteinei extrase din soia, care îi are pe toți cei 9.

Alternative vegetariene pentru carne – sănătate și gust

Dacă plănuiești sa renunți la consumul de carne, temporar (în perioada postului) sau definitiv, este important să ai în vedere câteva alternative vegetariene pentru carne, sănătoase și bogate în substanțele nutritive pe care trebuie sa le consumi.

Dacă ai o dietă variată la care adaugi nuci, semințe, produse din soia, cereale integrale sau alte leguminoase precum fasole, linte, năut, necesarul de proteine este foarte bine acoperit. O varianta sățioasă și sănătoasă este și carnea vegetală, un produs care imită carnea reală și care se obține din soia, legume (cartofi, ciuperci), gluten… Cu textură și chiar gust asemănător, aceste alternative vegetariene pentru carne te vor face să nu simți lipsa cărnii.

Cerealele – proteine vegetale mai sănătoase

cereale proteine sanatoasePoți încerca să gătești rețetele tale favorite, doar că în loc de carne vei folosi înlocuitori. Poți mânca aceleași mâncăruri preparate ca înainte doar că fără carne, de data aceasta. De exemplu, dacă îți plăceau spaghetti cu chili și carne, poți folosi ca înlocuitor de carne granule de soia sau seitan, jackfuit sau nucă măcinata. Mâncarea va fi la fel de gustoasă. Există foarte multe rețete vegetariene care se pot pregăti fără carne, cu produse care se dovedesc alternative vegetariene delicioase.

  • Se spune ca proteinele de origine vegetală sunt mult mai sănătoase decât cele de origine animală, iar cele precum, cous cous, bulgur sau quinoa sunt și sățioase.  De departe cea mai bună variantă pentru că are un aport de carbohidrați și proteine de care organismul are nevoie este quinoa, cu 4 g de proteine la fiecare 100 g de produs. Quinoa este un concurent serios pentru carne și pentru că are un gust și o aromă plăcute și o consistență de luat în seamă. Se pregătește asemănător cu orezul. Este o cereală versatilă care poate fi substitut pentru paste sau orez și are un gust excelent în supe sau salate.
  • Burgeri, chiftele, tocănițe, pateuri, plăcinte la cuptor sunt doar câteva din preparatele în care lintea, fasolea sau năutul înlocuiesc cu succes carnea. Ele oferă și proteine vegetale de calitate și conțin un aport ridicat de vitamine și minerale. Evident, trebuie fierte separat înainte sau luate din conservă, dar apoi se pot folosi întocmai cum am proceda cu carnea tocată.

Lintea conține 9 grame de proteine la fiecare 100 de grame. Pe lângă profilul proteinic ideal, lintea bogată în fier, zinc, potasiu, hrănește în același timp rinichii și glandele suprarenale.

Pentru ca sunt în esență legume, boabele de năut au un conținut bogat de fibre și nutrienți și puține grăsimi. Cu un conținut de 12 grame de proteine într-o porție de 200 de grame, au mai multe proteine decât alte legume de felul lor. Sunt bune fierte și pasate în pasta humus, sau le poți folosi în salate în loc de ton sau pui.

Fasolea ca alternativă la carne este un aliment excelent din cauza conținutului său ridicat de fibre și aport scăzut de grăsimi. Consumul de fasole joacă un rol crucial în menținerea unui sistem digestiv sănătos. De asemenea, contribuie la reglarea nivelului de colesterol. 100 de grame de de fasole nu conțin  mai mult de 120 de calorii, ceea ce înseamnă că este un aliment sățios și poate fi mâncat în cantități mai mari. Sunt înlocuitorul perfect al cărnurilor în chilli, quesadillas sau tacos, mai ales dacă folosești soiuri cu boabe negre sau roșii.

ciuperci inlocuitor de succes al carnii

Ciupercile – înlocuitorul de succes al preparatelor cu carne

  • Unele din cele mai cunoscute înlocuitoare de carne, sunt ciupercile care pot înlocui cu succes mâncărurile pe bază de carne. Sunt bogate în proteine, gustoase și sănătoase. Se pot prepara la grătar, pane sau sub formă de salată. Pot fi ingredientul principal pentru soteuri sau supe, iar aroma lor concurează și depășește de multe ori gustul cărnii.

Ciupercile sunt o sursă bogată de proteine vegetale de calitate. În plus, ciupercile conțin seleniu, cupru și fier, ceea ce le face înlocuitorii perfecți pentru carne. Sunt extrem de eficiente în dietă și deși au o valoare nutritivă ridicată, totuși, ciupercile au conținut scăzut de calorii și grăsimi. O porție de ciuperci conține 20 de calorii. 100-200 g ciuperci uscate consumate zilnic, pot substitui carnea, menţinând în organism un echilibru normal.

Soia – proteina cu o contribuție valoroasă în dieta vegetariană

  • Proteinele din soia aduc o contribuție valoroasă unei diete vegetariene, acest aliment fiind un înlocuitor sănătos pentru produsele din carne. Proteina din soia extrasă din boabele de soia conține aminoacizi esențiali, vitamine și minerale. Scade nivelul colesterolului și riscul bolilor de inimă și cancer datorită conținutului scăzut de grăsimi și carbohidrați. Un atu important al soiei se referă la gustul său foarte bun și la faptul că produsul se găsește în magazine, de multe ori semi-preparat sub formă de pateu, de lapte și de brânză sau alte conserve.

 

Tofu – produs vegetarian cu proprietăți terapeutice

  • Tofu este un produs vegetarian obținut din boabe de soia, apă și un agent de coagulare, foarte nutritiv și bogat în proteine. Această brânza vegetală obținută din laptele bătut de soia este bogată în amino-acizi și poate înlocui cu succes carnea și ouăle din meniul zilnic.

În 100 de grame de tofu găsești 9 grame de proteine, ceea ce îl face o opțiune sățioasă în locul cărnurilor Este un substitut bun pentru carne, în perioadele de post sau pentru persoanele vegetariene. Are efect antioxidant, conține 8 aminoacizi utili organismului, care nu pot fi produși în alt fel de către acesta. 

tempeh sursa de proteine

În plus brânza de soia are proprietăți terapeutice importante, conținând acizi grași polinesaturați. Acțiunea terapeutică a acestui aliment are la bază proprietăți stimulente, vitaminizante, tonifiante, energizante și remineralizante ale organismului și de prelungire a duratei vieții.

Există o multitudine de rețete în care se folosește tofu. Se poate consuma direct, iar combinat cu mirodenii se poate folosi în sosuri, la pizza, sandvişuri, în omlete sau paste.

Tempeh-ul – sursa de proteine pentru vegetarieni

  • Tempehul este un amestec din boabe de soia fermentate, care are gust de mix de semințe. 100 g de tempeh conține 11 grame de proteine. Probioticele care rezulta în urma fermentării stimulează sistemul digestiv, întăresc sistemul imunitar și ajută la refacerea organismului în timpul tratamentelor cu antibiotice. Trebuie gătit cel puțin 20 de minute înainte de a-l consuma. Merge de minune în sandwich-uri, plăcinte, în salate sau sandvișuri.

 

Seitanul – înlocuitorul special pentru carne

  • Un super aliment foarte bogat în proteine, care se obține din gluten, proteina principală care se găsește în grâu este seitanul. Acesta nu doar vine în ajutorul vegetarienilor, dar reprezintă un plus de proteine pentru oricine și aduce varietate în alimentație. Poate fi folosit la gătit și de persoanele care țin post.

Seitanul este o alternativă vegetariană pentru carne, bogată în proteine, săracă în calorii și cu foarte multe benefici pentru sănătate. Se prepară din doar două ingrediente: făină cu conţinut mare de gluten ( albă, integrală sau o combinaţie între cele două sortimente) şi puţină apă. Secretul constă în îndepărtarea amidonului prin spălare.

Gustul seitanului se datorează condimentelor pe care le folosim când frământăm coca și, după aceea, când o preparăm.

Pentru că seitanul este considerat un înlocuitor pentru carne, se poate folosi în mâncăruri cu legume, tocănițe, orez, salate, supe, paste, sandwich-uri, dar îl poți adăuga ras și la diverse sosuri și dressinguri. Seitanul îl poți prepara chiar la tine acasă din făină bogată în gluten și apă sau îl poți cumpăra din magazinele bio sub formă de pudră instant sau conserve.   

jackfruit fructul vedeta cu gust de carne

Jackfruit-ul – fructul vedetă cu gust de carne

 

  • Carnea poate fi înlocuită și de fructe, de data asta chiar de un fruct exotic cu gust de carne. Jackfruit-ul,  cunoscut pentru beneficiile sale multiple pentru sănătate, este singurul fruct care poate fi consumat necopt, copt, crud sau gătit. Sutele de semințe din interior sunt foarte hrănitoare, conţin fier, potasiu, calciu şi proteine, iar pulpa, multă vitamina C.

 

Nutriționiștii spun că fructul de jackfruit poate înlocui cu succes carnea și chiar, are același gust dacă este gătit. Când este consumat crud, gustul său este o combinaţie între ananas şi pară, aroma sa aducând cu guma de mestecat cu aroma de cocktail de fructe de la Wrigley, iar gătit are consistență asemănătoare cu cea a fripturii de porc. Amestecat cu diverse ingrediente, din ele se obțin rețete sănătoase și pline de savoare de chipsuri, îngheţate, salate, burgeri, preparate pe grătar…

 

Vegetarienii caută să consume acest fruct plin de beneficii pentru sănătate pentru că este un substitut excelent pentru carne. Jackfruit-ul poate fi găsit în marile magazine tăiat felii şi ambalat în porţii mai mici sau poate fi găsit și în magazinele bio sub forma de conserve.  

Favorite 0
Vezi favorite Continuă cumpărăturile