Detoxifierea de primăvară, alimente care curăță organismul
Detoxifierea de primăvară, alimente care curăță organismul
De Gavrila - aprilie 26, 2018

Este recomandat să facem o detoxifiere la fiecare schimbare de anotimp, iar primăvara cu atât mai mult pentru că organismul nostru are nevoie de o alimentație energizantă și detoxifiantă pentru a rezista schimbărilor metabolice care au lor în această perioadă și pentru a elimina toxinele acumulate în timpul lunilor de iarnă.

Organismul are capacitatea de a se detoxifia singur, prin ficat, rinichi, piele, plămâni, sistemul digestiv şi sistemul limfatic. Dar atunci când exagerăm cu consumul de produse procesate, alcool, băuturi carbogazoase, medicamente, un ajutor extern este binevenit. Și atunci, din când în când, este nevoie de o cură de eliminare a toxinelor din corp, care să readucă echilibrul natural al ficatului și organismului.

O cură de detoxifiere nu înseamnă înfometare şi nicio alimentaţie dusă la extreme, practic acționezi pe două planuri, renunți la anumiți factori perturbatori, cu mare grad de toxicitate pentru organism, de genul grăsimi animale și introduci în alimentație o serie de aliați cu rol în accelerarea eliminării reziduurilor.

Detoxifierea nu este benefică doar pentru siluetă. Pe lângă faptul că te ajută să dai jos eventualele kilograme acumulate, ajută la îmbunătăţirea aspectului pielii, la buna funcţionare a ficatului şi rinichilor, reglează presiunea sângelui şi curăţă arterele. În plus, legumele şi fructele dau energie, facilitează digestia, cresc capacitatea de concentrare și îmbunătăţesc memoria.

Semne că ai nevoie de o cură de detoxifiere

  • Senzația de iritare, oboseala, migrenele;
  • Lipsa puterii de concentrare, stări de amețeală;
  • Creşterea în greutate, retenția de apă;
  • Cearcănele, unghiile terne, tenul palid și încărcat, îngrăşarea rapidă a părului, transpirație urât mirositoare;
  • Problemele digestive.

Curățare, hrană sănătoasă, hidratare: principiile de bază pentru dieta de detoxifiere

Pentru unele persoane, detoxifierea înseamnă doar renunțarea la cafea, alcool sau fumat. Este un mod superficial de a privi problema pentru că purificarea eficientă nu presupune doar renunțarea la vicii. În esență, detoxifierea este menită să acorde răgaz aparatului digestiv și să stimuleze activitatea ficatului, a splinei și a bilei. 

Eficiența în dieta de detoxifiere depinde de alimentele consumate, durata dietei și starea generală a organismului. Important este să-i dăm posibilitatea organismului să mănânce cât mai puțin pentru că energia cheltuită pentru a metaboliza alimentele e foarte mare. 

  • Dacă începi dieta trebuie să renunți la: tutun, cofeină, alcool, faină albă, zahăr alb, carne roșie și lactate. Renunță la alimente prăjite sau afumate, nu consuma carne rosie si produse lactate cel puțin 5 zile.
  • Consumă proteine slabe, cum ar fi albușul de ou, carnea de pui sau de curcan, pește și soia. Aceste proteine secretă hormonul numit glucagon care ajută la eliminarea grăsimii.
  • Adaugă grăsimi și uleiuri esențiale în dietă. Printre acestea cele mai sănătoase sunt uleiurile din semințe de in, semințe de floarea soarelui, uleiul de măsline, avocado, pentru un efect antiinflamator.
  • Mănâncă o cantitate cât mai mare de alimente colorate. Fructele și legumele sunt bogate în fibre, minerale, vitamine și fitonutrienți care previn și chiar ajută la tratarea bolilor. Cu cât consumați mai multe alimente proaspete cu atât starea de sănătate va fi mai bună.
  • Sucurile de legume au avantajul de a nu ridica nivelul de glucoză din sânge aşa cum se întâmplă cu sucurile din fructe.
  • Nu sări peste micul dejun, vei avea mai multă energie și pe termen lung vei pierde mai ușor în greutate. Poți consuma: shake de proteine; brânză de vaci, fructe și nuci; iaurt, fructe și nuci; omletă de albuș de ou; cereale integrale cu lapte.
  • Dacă totuși nu poți bea ceai fără zahăr, înlocuieste-l cu îndulcitori din ștevie.
  • Ar trebui să ai trei mese pe zi și două gustări. În acest fel nu va mai apărea senzaţia de foame, glicemia se va păstra în limite normale şi tendinţa de a mânca alimente procesate cu zahăr şi făină albă se va diminua. Consumă: quinoa, ovăz, ciuperci, leguminoase (linte, naut), pentru că se digeră mai încet, păstrând senzaţia de saţietate pentru mai mult timp.
  • Nu mânca după ora 19. Când simți nevoia sa ronțăi ceva, poți alege castraveți sau bucăți de morcov. Poți bea ceaiuri de plante sau apă care ar putea sa reducă pofta de zahăr și să ofere senzația de stomac plin.
  • Pentru efecte maxime urmează regimul cel puțin o săptămână.
  • Sunt obligatorii 8 pahare de apă zilnic.
  • Fă o vizită la medic înainte de a începe cura de purificare a organismului, acesta îți va putea face recomandările corecte asupra alimentației și eventual îți va recomanda câteva suplimente alimentare.

Primordială în curele de detoxifiere este apa. Apa este cel mai puternic și mai la îndemână detoxifiant al organismului uman, neegalat de nimic. Corpul uman își reînnoiește celulele pe parcursul somnului de noapte. Motivul pentru care trebuie să beți apă dimineața este ca să vă ajutați organismul să se elibereze de toxine și deșeuri metabolice. În plus, apa:

  • Accelerează metabolismul;
  • Scade colesterolul;
  • Energizează;
  • Combate constipația;
  • Menține sănătatea rinichilor;
  • Asigură o bună funcționare a sistemului limfatic.

Primăvara este cel mai ușor să ții o cură de detoxifiere pentru că natura ne ajută în acest sens, apar o serie de legume și verdețuri cu puternice efecte detoxifiante, energizante și vitaminizante. Iată ce alimente mai poți consuma pentru a urma cu succes procesul de detoxifiere:

  • Salata verde – Bogată în săruri minerale de iod, magneziu, fosfor, zinc şi arsenic, dar şi în vitamine, A, B, C, D şi E, salata verde oferă imunitate organismului, iar datorită conținutului de clorofilă are un rol antianemic. Consumul de salată verde seara înlătură stresul și favorizează un somn mult mai liniştit.
  • Spanacul – Este bogat în fier, magneziu, potasiu, sodiu, dar și în vitamina C și D. Mai conține în cantități mici calciu, zinc, vitamine din complexul B. Are o capacitate calorică redusă (18 calorii/100 de grame) și ajută la purificarea sistemului digestiv, la combaterea anemiilor și a epuizărilor nervoase. Atenție, chiar dacă este sănătos, conține totuși o cantitate mare de oxalați.
  • Urzica – Chiar dacă nu pare o plantă prea “prietenoasă”, urzica este cunoscută pentru efectele tămăduitoare remarcabile datorită conținutului ridicat de săruri minerale: magneziu, potasiu, calciu, nitrați și de vitamine: A, B2, C, K. În plus, urzica are o acțiune general fortifiantă și tonică, stimulând regenerarea țesuturilor și cicatrizarea rănilor. Sub formă de salată, piure, ciorbă, suc proaspăt, ceai, urzica are o puternică acțiune diuretic-depurativă, care contribuie la detoxifierea organismului.
  • Ștevia – Deși este unul dintre substituenții naturali ai zahărului, ștevia contribuie la scăderea nivelului de zahăr din sânge. Și asta din cauza conținutului de glicozide, substanțe dulci pe care organismul nu le absoarbe. Mai conține o cantitate importantă de substanțe minerale precum zinc, potasiu, magneziu, fier, dar și vitamina A, vitamina C, iar datorită conținutului de acid crisofanic, are proprietăți purgative, înlesnind eliminarea toxinelor. Consumată în mod frecvent, ștevia constituie una dintre cele mai eficiente și rapide metode de detoxifiere a organismului. În plus, ştevia ajută la digestie, reglează tensiunea arterială şi este un „ingredient” sigur în dietele de slăbire.
  • Păpădia – Consumată sub formă de salată din tije sau frunze tinere, suc, ceai, are acțiune diuretic-depurativă, scade colesterolul și este un bun drenor hepato-biliar. Este o sursă foarte bogată de vitamina A, fier, calciu și potasiu.

Ceaiul de păpădie este o varianta foarte ușor de utilizat și foarte eficientă în curele de detoxifiere, pentru că este diuretic.